"Kijken doe je met je ogen,
zien doe je met je hart."

Methoden

Voor leren lezen en rekenen ga je naar school. Om te leren zwemmen ga je naar zwemles. Om te leren dansen ga je naar dansles. Maar hoe en waar leer je omgaan met bijvoorbeeld boosheid? En hoe gaat dat dan, als je meer zelfvertrouwen wil krijgen? Hoe zorg je er voor dat je niet meer gepest wordt, maar weerbaar wordt? Zomaar een paar voorbeelden van dingen die best moeilijk kunnen zijn voor een kind of een jongere.

Koeching kan daarbij helpen. Ontdekken waar het kind of de jongere goed in is, zijn of haar kwaliteiten, is een belangrijk onderdeel van de sessies. Oplossingsgericht aan het werk, samen (met de dieren) op zoek naar hoe een kind of jongere anders om kan gaan met datgene wat moeilijk is voor hem of haar.
De volgende methoden kunnen daarbij worden ingezet:

Klik hierboven op een methode om er meer over te weten.

Dieren

Zoals eerder al beschreven kunnen de dieren ook een belangrijk onderdeel vormen binnen de therapie door middel van hun positieve eigenschappen.

Ik leer anders

Herkent u dit bij uw kind?

  • Moeite met woorden (taal); mogelijk dyslexie
  • Moeite met nummers, probleem met rekenen; mogelijk dyscalculie
  • Slecht kunnen plannen en weinig tijdsbesef
  • Uw kind denkt vanuit een totaalbeeld.
  • Uw kind ziet details over het hoofd.

Als dit herkenbaar is voor u en uw kind, kan het zijn dat uw kind in beelden denkt.De meerderheid van de mensen (95%) leert auditief digitaal (via het gehoor). Een kleine groep leert visueel. Tijdens de training "Ik leer anders" leert het kind de lesstof zelf te vertalen naar woordbeelden, zodat de lesstof binnen het visuele informatiesysteem past. Door over te schakelen naar dit visuele informatiesysteem wordt de lesstof direct begrepen en onthouden.

meer over 'ik leer anders'

Reflexen

De ontwikkeling van de reflexen is de basis voor al onze overige ontwikkeling. Op het moment dat een reflex niet goed geïntegreerd wordt, kan de opvolgende ontwikkeling vertraging oplopen of helemaal niet ontstaan. De nekreflex ATNR zorgt er bijvoorbeeld voor dat je weet wat links en rechts is. Dezelfde ATNR is ook belangrijk voor het ontwikkelen van studievaardigheden, lezen, spellen en schrijfvaardigheden.

Volgens de Masgutovamethode MNRIⓡ kunnen nog actieve reflexen op een simpele maar diepgaande manier geïntegreerd worden door middel van oefeningen. Daarmee stelt de hersenstam de hogere hersenen in staat alsnog verder uit te rijpen en dus te ontwikkelen.

interview Pamela (grondlegger reflex-integratie) meer over 'reflexintegratie' meer over 'GET READY FOR SCHOOL'

EMDR

EMDR is de afkorting van: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een behandelmethode die effectief is bij niet goed verwerkte herinneringen aan 'schokkende' gebeurtenissen. EMDR helpt uw kind om het informatieverwerkingsproces af te ronden, zodat traumatische herinneringen uiteindelijk 'gewone' herinneringen kunnen worden.

meer over 'EMDR'

Kids' Skills

Deze methode is zeer geschikt als het kind een bepaalde vaardigheid wil leren.

NLP

Neuro Linguïstisch Programmeren is een model om effectief te communiceren om zo veranderingen in gedrag en samenwerking te bewerkstelligen. Gemakkelijker gezegd: door je te laten zien hoe je je denken kunt sturen en aanpassen, helpt NLP om negatieve gedachten los te laten en sterke innerlijke overtuigingen te ontwikkelen ten aanzien van jezelf en de wereld.

Logische Niveau's

Leerprocessen, veranderingsprocessen en communicatieprocessen vinden plaats op verschillende niveaus, die elkaar onderling beïnvloeden. Om effectief te kunnen handelen, is het belangrijk dat we ons bewust worden van het niveau waarop onze doelen en problematiek zich afspeelt.

Spel

Het spel kan gezien worden als de taal van het kind en het kind kan daarin belangrijke dingen uitdrukken.

Metaforen

Een metafoor (bijvoorbeeld een verhaal of een tekening) kan het kind stimuleren bij het vinden om mogelijkheden om een doel te bereiken.

Lichaamsgericht werk

Lichaam en geest zijn nauw verbonden met elkaar. Daarom is het belangrijk om ook aandacht te geven aan ons lichaam. Hoe is het met onze ademhaling? Zijn we goed gegrond? Zijn we in staat om te gronden? En hoe doe je dat dan? Met simpele oefeningen kun je al veel bereiken.

RET

(Rationeel Effectieve Training) Het is de manier waarop we tegen de gebeurtenissen aankijken die emoties oproepen. En daar kan ik als coach mee aan het werk, de manier waarop een kind tegen een gebeurtenis aankijkt.

Wondervragen

Met een duidelijk beeld voor ogen, zijn we in staat resultaten neer te zetten. Met behulp van wondervragen leren we onze wensen, verlangens, dromen en doelen op precieze wijze vorm te geven.

Tekenen / creatief

Via tekenen of een andere creatieve uitingsvorm kun je zien hoe een kind met zijn of haar gevoelens omgaat en welke hulpbronnen een kind tot zijn of haar beschikking heeft.

Systemen

Elk kind en ieder mens maakt deel uit van een familienetwerk. Het onderdeel zijn binnen een systeem verklaart veel gedrag van onszelf en van kinderen.

Kriebeltje

Emoties leren herkennen en leren uiten is een stuk eenvoudiger door creativiteit met de muziek en de liedjes van Kriebeltje te combineren. Een krachtige manier voor met name jongere kinderen.

Volwassenen coaching

Bij de begeleiding van kinderen en jongeren worden de dieren meer spelenderwijs ingezet. Sessies paarden/ezeltherapie voor volwassenen verlopen op een iets andere manier. Paarden en ezels (maar bijvoorbeeld ook koeien) spiegelen ons, dat betekent dat ze allerlei signalen opvangen van ons en daar ook op reageren. De dieren reageren op dat wat er is, dat kan iets zijn waar wij als mens ons al bewust van zijn, maar het kan ook zijn dat ze iets spiegelen waar wij ons niet bewust van zijn. En dat maakt het interessant en leerzaam voor ons. De dieren laten het ons zien en ervaren, maar hebben daar geen oordeel over. Iemand heeft zelf de keus of hij/zij er iets mee wil doen of niet, alles is goed.

Uiteraard is elke volwassene welkom om deel te nemen aan één (of meerdere) sessie(s) paarden- / ezelcoaching. Meer specifiek bied ik alle ouders een sessie paarden- / ezelcoaching aan, omdat het juist de ouders zijn die veel invloed hebben op hun kind. Wat is er dan mooier om je bewust te zijn van datgene wat je uitstraalt? Mensen die het meegemaakt hebben zijn bijna unaniem hierin, ze ervaren het als heel waardevol om op deze manier gecoacht te worden.